Nieuws

Interview met Remco Heeringa

Hallo Remco! Fijn dat je de tijd wil nemen om een paar van onze vragen te beantwoorden. 

Je hebt zelf natuurlijk ook een opleiding gedaan om hier te komen. Dat zal wel heel wat anders zijn geweest dan hoe wij het nu hebben. Hoe was dat?

Ik ben begonnen met de in-service opleiding in 2002. Daarvoor heb ik nog een andere opleiding gedaan. Biotechnologie met als specialisatie menselijke genetica. Bij het afstuderen was er op dat moment geen werk in het noorden van Nederland. Via mijn broer, welke ook in de zorg werkzaam is ben ik toen met het vakgebied in aanraking gekomen. Hij vertelde me dat ze mensen zochten op de radiotherapie te Zwolle. Ik wist niet precies wat radiotherapie was, maar het werken met mensen in combinatie met de techniek sprak mij erg aan. Ik heb diezelfde dag nog gesolliciteerd en ben toen ook aangenomen. In de daarop volgende week begon ik al met de in-service opleiding te Rotterdam. Dat is vergelijkbaar met  duaal nu is qua werken en leren. Je krijgt onderwijs, maar daarnaast ben je ook aan het werk op de afdeling. Deze opleiding duurde drie jaar. We hadden altijd 1 week les en dan vervolgens een maand geen les, waarna het tentamen volgde. Het lijkt heel mooi werken en  dus geld verdienen maar ik heb het wel zwaarder ervaren dan voltijd HBO opleiding welke ik eerder gedaan had. Achteraf gezien had ik beter de voltijd MBRT kunnen doen. Want ik ben nu eigenlijk alleen bevoegd voor de radiotherapie. Ik heb wel in de radiodiagnostiek stage gelopen voor een half jaar (dit hoorde bij de opleiding), maar ik heb geen diploma om in de diagnostiek te mogen werken. Met de voltijd MBRT krijg je deze bevoegdheid wel. Je bent daardoor veel breder inzetbaar. Aan de andere kant gingen wij wel dieper op theroretische kant van de radiotherapie in. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken welke opleidingsvorm het beste bij jouw past.

 

Waren de lessen zelf ook anders dan hoe wij ze nu hebben?

Ja, we hadden veel kleinere groepen. Ik had een klas van maximaal 12 studenten welke de duur van de opleiding geheel hetzelfde bleef. De opzet van de lessen was niet veel anders dan bij de duale variant, maar zoals ik al aangaf gingen wij dieper op de radiotherapie in. Wij kregen bijvoorbeeld een heel onderwijsblok alleen maar over de behandeling d.m.v. brachytherapie. Daar kan in het huidge voltijd- en dualeonderwijs niet evenveel aandacht aan besteed worden, aangezien een onderwijsblok uit veel meer dan radiotherapie bestaat. Dat is soms wel jammer, maar we moeten wel een keuzes gemaakt worden binnen het onderwijs waarbij er ook gekeken wordt naar hoe vaak een behandeling gedaan wordt, waarbij de minder gangbare behandelingen korter aan bod komen.

 

Waar ben je gaan werken na de opleiding?

Tijdens de opleiding heb ik gewerkt in Zwolle. Toen ik klaar was met de opleiding in 2005 ben ik daar blijven werken tot 2013. Daar heb ik veel verschillende dingen gedaan. In het begin was ik all-round laborant. Dan kwam je over de gehele afdeling en deed je de meest voorkomende handelingen. Later heb ik mij verdiept in de voorbereiding (plannen en de CT) Daarnaast heb ik mij veel bezig gehouden met de positieverificatie van de patiënt. Het mooie aan de afdeling in Zwolle was dat je de onderdelen welke je voorkeur hadden en waar je goed is was deze verder kon door ontwikkelen. Daarnaast was het een wat kleinere afdeling (in mijn tijd ongeveer 35 – 40 laboranten) waardoor je veel contacten hebt met de andere vakgebieden (artsen, fysica, MT). In 2013 kwam de vacature langs op de MBRT waar ik op gesollicteerd heb.

 

Ja, dat willen we natuurlijk ook wel weten. Waarom ben je les gaan geven?

Ik begeleidde op de afdeling twee studenten bij onderzoek voor het afstuderen. Die hadden het er over dat er een vacature was op de opleiding MBRT en of dat misschien iets voor mij was. Toen heb ik contact opgenomen met de vorige teamleider en is de procedure gestart. Ik begon direct op full time basis zodat het les geven en het gegeven onderwijs snel en goed helder voor mij was. In het begin waren Esther en Ruth beide met zwangerschapsverlof, dus ik werkte heel veel met Age en Paul Schavemaker samen. Ik vond het hartstikke leuk en dat vind ik nog steeds. Af en toe mis ik wel het contact met de patiënt. Dat is wel net iets anders dan het contact dat je hebt met studenten.

 

Heb je ook een opleiding moeten doen om docent te worden?

Ja. Als docent moet je je lesbevoegdheid (PDB) en de bevoegheid voor het afnemen van toetsen (BKE) halen halen. Die moet iedereen hebben. Dat wordt door de Hanze zelf aangeboden. Als docent hebben we ook een aantal uren welke we mogen gebruiken voor onze eigen ontwikkeling. Deze uren mag in overleg met de teamleider indelen. Op dit moment ben ik bezig met een module informatisering. Dat is iets meer de kant van de ICT  op. Want ik denk dat de ICT steeds belangrijker wordt binnen de zorg. Daarnaast is ook goed dat je op de hoogte blijft van wat er binnen je eigen vakgebied speelt en je hier in laat bijscholen. Op dit moment gaat het met deze ontwikkelingen heel snel. Verder is het volgen van een opleiding of cursus gewoon interessant.

 

Dat waren al onze vragen wel. Hartstikke bedankt voor je tijd!

Geen probleem!

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen